Odpowiedź dotyczy Excel 2003, 2007, 2010
Excel oferuje możliwość przypisania komórkom reguły, która podczas wprowadzania zawartości do komórki sprawdzi, czy w innych komórkach ta wartość już nie występuje. W przypadku odnalezienia powtórzonego wpisu zostanie wyświetlony komunikat, a wpisanie drugi raz tego samego będzie niemożliwe.
Aby przypisać regułę kontrolującą wartości zduplikowane, należy:
- zaznaczyć komórki, którym ma zostać przypisana reguła kontrolowania wartości powtórzonych
- w Excelu 2003
- w menu Dane wybrać polecenie Sprawdzanie poprawności
- w Excelu 2007 i 2010
- na karcie Dane w grupie Narzędzia danych wybrać polecenie Poprawność danych
Następnie, w oknie Sprawdzanie poprawności danych:
- na karcie Ustawienia ustawić regułę kontrolującą zduplikowane wartości:
- na liście Dozwolone wybrać Niestandardowe
- w polu Formuła wpisać =LICZ.JEŻELI(zakres;komorka)=1, gdzie:
- zakres – zakres komórek zaznaczonych (adresowanie bezwzględne czyli z symbolami $)
- komorka – pierwsza komórka z zaznaczonego zakresu
- np. dla zakresu komórek A2:A200 należy wpisać: =LICZ.JEŻELI($A$2:$A$200;A2)=1
- na karcie Alert o błędzie określić komunikat, jaki zostanie wyświetlony w chwili gdy do komórki zostanie wprowadzona zawartość, która już istnieje w innej komórce:
- w polu Tytuł wpisać tytuł komunikatu, np. Znaleziono duplikat
- w polu Komunikat o błędzie wpisać treść komunikatu, np. Wpisana wartość już występuje
- wybrać przycisk OK
Od tej chwili, gdy do komórki zostanie wpisana zawartość, która występuje w innych komórkach, zostanie wyświetlony komunikat, a wpisanie drugi raz tego samego będzie niemożliwe.